De digitale transformatie van Riveer
Riveer, de veerdienst in Gorinchem, stond voor de uitdaging om te digitaliseren en hun diensten toegankelijker en efficiënter te maken voor hun reizigers. De focus lag op het creëren van een self-service app, waardoor passagiers zelfstandig tickets kunnen kopen en inchecken.
In nauwe samenwerking met Riveer ontwikkelden we een geïntegreerd systeem dat de volledige reiservaring — van oriëntatie tot overtocht — moderniseert. Centraal daarin staat een self-service app, waarmee reizigers zelfstandig tickets kunnen kopen, inchecken en de dienstregeling raadplegen.
Maar de oplossing gaat verder dan alleen de app. We zorgden voor een compleet ecosysteem voor zowel reizigers als medewerkers.
De gebruikerservaring van de reizigers is sterk verbeterd door het eenvoudig maken van het kopen van diverse tickets, zoals een enkel ticket, meerrittenkaart of abonnement. Voor incidentele reizigers is het mogelijk direct bij aankomst op de kade via een QR-code in de auto naar het juiste ticket in de app te gaan, zonder in te loggen. Inchecken werkt op basis van vertrouwen, wat het proces snel en laagdrempelig maakt. Voor mensen die geen app willen of kunnen gebruiken, zijn er altijd kiosken aan boord met een herkenbare interface. Tot slot blijft de reiziger goed geïnformeerd via duidelijke bebording, actuele dienstregelingen en meldingen in de app.
Medewerkers aan boord maken gebruik van een aparte omgeving binnen de app, met functies afgestemd op hun rol. Controleurs kunnen tickets controleren, verkopen en sancties uitdelen. Schippers kunnen daarnaast dienstregelingen aanpassen, vertragingen doorgeven en ritten annuleren. Watertaxichauffeurs hebben inzicht in hun reserveringen en kunnen ritten wijzigen of annuleren. Dit verloopt allemaal via dezelfde omgeving, zonder extra systemen of losse papieren. Dat bespaart tijd en verkleint de kans op fouten.
In het backofficesysteem heeft Riveer realtime inzicht in alle relevante informatie: van verkochte tickets tot betaalstatus, van routes tot gebruikersgegevens. Ook sancties en wanbetalingen zijn eenvoudig terug te vinden.
Het beheersysteem van Riveer maakt het eenvoudig om per lijn jaarschema’s op te bouwen, bestaande uit dagschema’s en rondjes, waarmee flexibele dienstregelingen mogelijk zijn. Door visuele weergaves van de schema’s behoudt de gebruiker overzicht, zelfs bij complexe lijnen en seizoenswisselingen. Het ticketsysteem biedt beheer over diverse tickettypes en vervoersopties, zodat aanpassingen snel en overzichtelijk gedaan kunnen worden. Meldingen kunnen direct via het systeem als pushbericht in de app worden verzonden om gebruikers op de hoogte te houden. Tot slot kunnen beheerders eenvoudig gebruikers en hun rechten beheren binnen het platform.
Om ook op locatie een soepele gebruikerservaring te bieden, hebben we duidelijke bebording ontwikkeld. QR-codes op de kade leiden reizigers direct naar het juiste scherm in de app. Ze zijn zo geplaatst dat je ze zelfs vanuit je auto kunt scannen, bijvoorbeeld vlak voor vertrek.
Op deze manier kunnen we alle reizigers begeleiden in het nieuwe systeem. Zo kan iedereen er snel aan wennen.
Daarnaast is het systeem slim opgebouwd, zodat het snel voor verschillende veerdiensten kan worden ingezet. Zo kunnen we een verschil gaan maken in de vooruitgang van het verbeteren van de gebruikerservaring van reizigers.
Story