Creative innovatorsDelightful experiences
Creative innovatorsDelightful experiences

Design Thinking de heilige graal?

Manon Marinussen

Als we bij Koek een bijbel hadden, dan zou Design Thinking op de eerste pagina staan. Wij zijn er namelijk heilig van overtuigd dat Design Thinking, bereid op ambachtelijke Koek wijze, jouw business naar grote hoogte tilt. Ben jij klaar om de best mogelijke webapp met ons op de markt te brengen? Let’s go!

De reden dat wij zo gaan zwijmelen van Design Thinking is heel simpel. De methode ligt in het verlengde van onze aard als ontwerpers en ontwikkelaars. Design Thinking is namelijk een goed vertaalde versie van de processen die productontwerpers al meer dan een eeuw geleden gebruikten. Onderzoekers zijn later, in de twintigste eeuw, erachter gekomen dat Design Thinking erg goed werkt om voor allerlei problemen in de wereld een oplossing te bedenken. Dit heeft ertoe geleid dat Design Thinking momenteel niet alleen een begrip is in de ontwerp industrie - ook in andere vakgebieden, zoals de zorg en de financiële wereld, wordt het tegenwoordig in veelvoud toegepast.

Benieuwd naar verhalen over toepassingen van Design Thinking? Luc en Manon geven een aantal voorbeelden in het webinar: Design Thinking, continu creëren, leren en verbeteren.

Design thinking en webapps 

Ik kan me voorstellen dat je nu het volgende denkt: “Leuk, die ontwerperspraat, maar ik heb slechts een simpel verzoek: bouw voor mij een webapp! Wat heb ik dan aan design thinking?”. Design Thinking kan juist voor jou, kersverse eigenaar van een webapp, de heilige graal zijn om je product tot een hoger niveau te brengen. Zo kijken we voordat we gaan bouwen of er wel een match is tussen jouw idee en de behoefte van de gebruikers. Passen de puzzelstukjes nog niet precies in elkaar? Dan gaan wij je helpen om je nieuwe webapp perfect aan te laten sluiten. Zo kun je echt het verschil maken ten opzichte van je concurrentie.

Meer weten over hoe je met een product echt het verschil kan maken? Ben legt het uit in een alledaagse metafoor: “Waar koop jij je brood?”

Ook wanneer jouw webapp al bestaat, is het ontzettend nuttig om Design Thinking te verweven in de doorontwikkeling daarvan. De wensen van de gebruiker veranderen namelijk over tijd. Dat geldt tevens voor de wensen van de markt en hoogstwaarschijnlijk ook de wensen van jouzelf. Door die veranderingen in wensen goed te monitoren en aanpassingen aan de hand van deze informatie door te voeren, blijf je maximale impact met jouw webapp leveren.

Design Thinking op ambachtelijke Koek wijze 

Zoals we al beschreven bestaat het Design Thinking proces uit vijf stappen. Deze stappen zien er zo uit: 1. Je inleven in de doelgroep, 2. De echte hulpvraag opsporen, 3. Brainstormen, 4. Prototypes maken en 5. Je product testen. Binnen Koek hebben wij talloze opdrachten en oefeningen om het proces van deze vijf stappen te doorlopen. Met behulp van een aantal van deze opdrachten leggen wij de stappen aan je uit.

Stap 1: Leef je in door persona’s te bouwen 

Het ontwikkelen van een webapp begint niet met bouwen, maar met onderzoek. Naar wie jouw webapp gaat gebruiken en wat de behoeftes van deze mensen zijn. Voor onze eigen webapp Koek.nl hebben wij door middel van een persona oefening achterhaald dat wij drie typen bezoekers aantrekken: de ontdekker, de verkenner en de fan. De ontdekker is nieuwsgierig naar basisinformatie, terwijl de verkenner meer de diepte in duikt. En de fan? Die hoeft onze basisinformatie niet, die navigeert direct naar onze laatste blogs. Het gedrag van onze doelgroepen helpt zo enorm om keuzes te maken in het vervolgtraject. Zo weten wij nu dat we niet alleen Google Analytics los moeten laten op onze homepagina, maar ook op onze blogs!

Stap 2: Spoor de echte hulpvraag op met behulp van een Service Blueprint

Nadat we te weten zijn gekomen hoe we de bezoeker van de webapp een plezier kunnen doen, gaan we dit vergelijken met de huidige markt en jouw eigen wensen. Als klant ben je in deze stap onmisbaar, jij hebt namelijk alle kennis hierover in handen. Door met jou in gesprek te gaan verzamelen we de punten die voor jou echt belangrijk zijn om aan te pakken in de webapp. Een Service Blueprint is hier uitermate geschikt voor. In deze opdracht gaan we jouw gehele dienstverlening doorspitten met de vraag: Waar kunnen we de ervaring van de dienstverlening nog beter maken? Door de blueprint in te vullen komen we er samen achter welke stappen in de dienstverlening aandacht nodig hebben. Dat kunnen allerlei vormen van aandacht zijn. Hoewel er meestal aandachtspunten naar boven komen waarmee jij zelf aan de slag kunt, komen er ook vast en zeker aandachtspunten uit de service blueprint die wij weer mee kunnen nemen in de webapp. Een cadeautje voor beide partijen dus!

Meer weten over de Service Blueprint? Lees dan hier de story van Luc en Neeltje over deze briljante oefening.

Stap 3: Brainstorm erop los 

We zien vaak dat oefeningen in stap 1 en 2 niet alleen verhelderend, maar ook een grote inspiratiebron zijn voor het product. Daarom plannen wij vaak direct na de tweede stap een brainstorm in. Op dat moment kun je lekker je hoofd leeg maken. Dat mag dan ook echt, een brainstorm is het uitgelezen moment om je innerlijke criticus uit te zetten en je te focussen op de hoeveelheid. Waarom? Nou, ook in een minder goed idee kan heel veel waarde zitten, bijvoorbeeld als je deze combineert met een ander idee. Maar dat is nou echt iets voor de volgende stap.

Stap 4: Bouw prototypes door de app te schetsen 

Nu we een stapel ideeën hebben kunnen we beginnen met selecteren, combineren en prototypen. Dit doen we gezamenlijk met de oefening ‘schets de app’. Wij vragen iedereen die meedoet een of meerdere ideeën in een scherm te zetten. Welke informatie heb je daarvoor nodig? En waar kun je in dit scherm naartoe? Door gezamenlijk de app te schetsen kunnen we onze gedachten over de app snel op een lijn zetten, zodat er nooit verrassingen staan te wachten bij de oplevering van het ontwerp. Fijn toch? Mooi! Laten we gaan bouwen dan!

Stap 5: Test de webapp met echte mensen

We maken even een sprongetje, het afgesproken gedeelte van jouw webapp is namelijk klaar. Kun je dan verwachten dat het product ook 100% af is? Nee, nooit zelfs. Misschien is de wereld wel totaal veranderd in die korte tijd. Of misschien vinden de gebruikers het toch nog niet helemaal fijn werken. Daarom hebben wij bij Koek een natraject, dat bestaat uit het achterhalen hoe we het product kunnen verbeteren. Hiervoor hebben we weer dezelfde mensen nodig: jouw doelgroep en jezelf. Wij vragen dan hoe de webapp ervaren wordt. Hoe eerlijker hoe beter. Suggesties? Kom maar op!

De loop afmaken 

En zo komen we weer terug naar de eerste stap. De bevindingen uit de testfase worden opgelost en we kiezen een nieuwe uitdaging die we gaan tackelen. In veel gevallen zien we dat we dan een nieuw onderdeel van de webapp aansnijden. Door het herhalen van het Design Thinking proces kunnen we snel een webapp uitbreiden, maar wel op basis van weloverwogen keuzes en toegevoegde waarde.

Benieuwd naar een voorbeeld van Design Thinking in het wild? Bekijk dan onze case van ICTU, waarin we met behulp van Design Thinking een portaal over gegevensuitwisselingen bouwden.

Hebben we je nieuwsgierigheid naar jouw best mogelijke webapp getriggerd? Mooi, houd dat vast! Design Thinking vereist namelijk wel continue nieuwsgierigheid en verlangen om een zo goed mogelijk product te blijven bouwen. Ga jij die uitdaging met ons aan? Maak dan een afspraak om de mogelijkheden te bekijken.

Creative innovatorsDelightful experiences