Je moet het namelijk als sessie zien: een brainstormsessie. Dit is veel meer dan even een half uurtje samen zitten om iets op te lossen. Hierbij is het plannen belangrijk, een doel onder ogen hebben en door creatief denken een oplossing vinden waar draagvlak voor is.
Je begint door samen het probleem vast te stellen en deze goed te begrijpen. Hier hoort natuurlijk een duidelijk doel bij wat je wilt bereiken. Alle neuzen moeten één kant op staan voordat je verder kunt, dus het is handig om een voorbereidende sessie te doen waarbij je deze punten doorneemt. Dan kan iedereen er alvast over nadenken! Vaak zie je dat dit een explosieve start kan opleveren tijdens je sessie.
Wat is interactief brainstormen zonder prints & sticky notes? Precies! Zien betekend meer creativiteit, daarom plakken we ideeën op een bord of muur. Een whiteboard is natuurlijk ook onmisbaar tijdens een goede brainstormsessie. Deze stimuleren allemaal het creatief denken. Wij hebben zelfs een speciale ruimte om gedachtes en ideeën nog meer op te wekken!
In het begin van de sessie moet je (bijna) geen idee fout vinden. Het is belangrijk dat je je open stelt voor gedachtes die je niet logisch lijken, omdat ook hier weer andere oplossingen uit voortvloeien. Later in de sessie moet je natuurlijk alles in de trechter gooien om te beoordelen wat goed, leuk maar ook realistisch is.
Door aan iedereen duidelijk te laten zien welke stappen je doorloopt, kan je veel sneller door de meeting heen. Dit betekent namelijk dat iedereen zijn vragen voor het juiste moment kan bewaren. Anders kan het snel rommelig worden!
Daarnaast helpt een planning ook om het doel beter voor ogen te hebben, je weet namelijk waar je brainstormsessie naar toe werkt!
Natuurlijk is het de bedoeling dat iedereen mee doet en alle deelnemers de kans krijgen om een goede bijdrage te leveren. Echter is het belangrijk dat iemand de sessie kan leiden, omdat het snel druk kan worden als er allerlei ideeën op de stapel worden gegooid. De organisator van je creatieve sessie heeft de taak om hierbij de planning te blijven volgen en ook juist iedereen actief te houden, zodat de brainstormsessie niet langdradig wordt.
Hoe kies je een organisator? Dit moet iemand zijn die de groep aan durft te sturen en inspireren.
Koek