Sunny Feijen
Een user test is een proces waarbij de interface en/of functies van een website of app getest worden door echte gebruikers. Het doel hiervan is om te kijken of het product of specifieke functies aan de verwachtingen voldoen en dus klaar zijn om live te gaan.
User tests zijn van cruciaal belang in een design project. Waarom eigenlijk? Ten eerste is testen één van de vijf pijlers van het design thinking proces, waar we zo erg in geloven.
Bij design thinking is testen de laatste stap. In de voorgaande stappen worden keuzes en aannames gemaakt. Ons team, die allemaal expert zijn in hun eigen vakgebied, proberen een zo goed mogelijke keuze te maken. Maar uiteindelijk gaat ons team het product niet gebruiken. Daarom is het zo belangrijk om te valideren of deze beslissingen het gewenste resultaat behalen.
In het ideale scenario doe je een usertest met de eindgebruikers van een product. Maar dit kan natuurlijk niet altijd zomaar. Wij geloven dat een user test altijd van waarde is, zelfs als er niet met de eindgebruikers getest wordt. Bijvoorbeeld door testers uit de doelgroep te selecteren, of het product te testen bij vrienden of collega's (die er niet aan hebben gewerkt). En dus nog een ‘verse’ kijk hebben op het product.
Kleinschalige user tests zijn al heel waardevol en juist extra efficiënt. Na een test met slechts 5 personen zijn de meeste problemen (75-80%) al gevonden. Veel onderzoek heeft aangetoond dat dit het optimale aantal is. Als er meer budget beschikbaar is kun je beter 2 verschillende user tests doen met 5 personen dan 1 usertest met 10 personen. Op deze manier zul je meer problemen maar ook oplossingen vinden.
User tests kunnen verschillende doeleinden hebben, zoals het achterhalen van de mening van je gebruikers of bijvoorbeeld achterhalen wat jouw logo uniek maakt. Een aantal voorbeelden van de doeleinden van user tests zijn:
Problemen vinden met het design van product
Je hebt altijd een doel bij een user test, bijvoorbeeld valideren of de aanmeld pagina’s goed lopen. Stel je voor dat we in Google Analytics zien dat ruim 41% van de bezoekers afhaakt bij de 1e stap.
Niemand van Koek heeft problemen met het aanmelden. Waarom de andere bezoekers dan wel? Dan kunnen we proberen te achterhalen met een user test.
“Since all users lack our team’s insider knowledge about the design, it’s likely that problems caused by this difference of perspective will affect many users and will show up within the first few test sessions.”
NN Group - How to Respond to Skepticism of Testing Small Groups of Users
User gedrag en voorkeuren leren
Iedereen gebruikt een app anders. De eindgebruikers waarschijnlijk heel anders dan de mensen die de app ontworpen en gebouwd hebben. Dit kan in de simpelste dingen zitten, zoals schermgrootte of het gebruiken van wel of geen splitscreens. Ook moet je denken aan de situatie waarin iemand de app gebruikt. Hebben ze bijvoorbeeld wel of geen haast?
Een mooi, écht voorbeeld: de dm’s, of direct messages, van Instagram zijn voortgekomen uit een behoefte van de users. De ontwerpers van Instagram zagen dat er behoefte was aan direct messaging doordat heel veel gebruikers alleen iemand tagden in de comments. Er was blijkbaar een behoefte om posts te delen met specifieke personen.
Als je dit interessant vindt en wil zien hoe Instagram user tests gebruikt, bijvoorbeeld bij het ontwerpen van het nieuwe logo, check dan even deze aflevering van Abstract: the art of design, op Netflix.
Afspreken!